Rank Brain Rehberi: Google Rank Brain Algoritması Nedir?


rank-brain-nedir

Google, aniden herkesi şaşırtacak bir değişikliğe daha doğrusu yeniliğe imza atarak özellikle SEO dünyasında şok etkisi yarattı. Arama sistemini tamamen yeniledi ve kullanıcılarına daha farklı sonuçlar sunmaya başladı. Yeniliği fark eden arama yapan kullanıcılar, gördükleri manzara karşısında oldukça şaşırdılar.

Moz.com’da belirtildiğine göre 26 Ocak tarihinde rank brain algoritma güncellemesi devreye girmiş görünüyor ancak 26 Ocak tarihinin öncesinde rank brain’in altyapısı oluşturuldu ve hatta denendi. 26 Ocak’ta duyurulup tam olarak yürürlüğe girdiğini hepimiz biliyoruz.

Güncelleme, Hummingbird güncellemesinin devamı olarak görülüyor, daha doğrusu ona ek bir güncelleme deniliyor. SEO kamoyunda genel olarak böyle bir düşünce hakim, çünkü bilindiği üzere Hummingbird güncellemesi iç ve dış faktörleri kapsamayan, sadece aramaya yönelik kalite iyileştirmeleriydi. Ancak rank brain’in iç ve dış faktörleri kapsamadığını söyleyebilir miyiz? Elbette ki hayır!

Rank Brain Güncellemesi Nedir?

Rank Brain, makine öğrenmesi anlamına gelen ve sadece Google aramalarını hedeflemeyen, iç ile dış faktörleri de içine alan çok kapsamlı bir yeniliktir ve tabiri caizse Google arama motorunun devrimidir. Artan SEO manipülasyonlarına ve suistimal (spam) gönderimlere, çalışmalara karşı Google’ın ciddi bir önlemidir. Aynı zamanda kullanıcıya daha alakalı, daha çabuk ve daha doğru sonuçlar sunmayı hedefler. Benzer sonuçları önplanda göstermeye çalışır, yazım yanlışlarını anlar ve bu sorguları kullanıcının gerçekten görmek istediği sonuçlara çevirir. Örneğin Google.com.tr lokasyonunda, Gergi yazdığınızda Geri kelimesini yanlış yazdığınızı düşünerek Gergi sorgunuzu “Geri” olarak anlayacaktır. Gergi tavan aramasını yaptığınızdaysa Gergi tavan kelimesini tam eşleşmeli aramayıp, geri kelimesini de sonuçlara dahil edecektir ve tavan kelimesini bildiğimiz ev tavanı olarak anlamayacaktır. Eğlencem tavan yaptı, yine bugünde enerjim tavanda, yeniden enerjim geri dönüp tavan yaptı gibi sonuçlarla karşılaşabilirsiniz. Artık demek oluyor ki, gergi tavan ve türevi aramasını yapan bir kullanıcı, gergi tavan tameşleşmesini önplanda göremeyecek ve daha çok benzer, daha az alakalı sonuçlarla karşılaşacak. Otoriter ve gerçekten spam barındırmayan web siteleri sonuçları kaplayacak, alternatifler azalacak, sonuçlar daraltılacak. Unutmamalı ki, Google kullanıcılarına kaliteli veya eskisi gibi harika sonuçlar sunamasa da pazar payının tamamı elinde olduğundan ve insanların alışkanlığının da kolay değişmeyeceği göz önüne alındığında Google buradan en az yara alarak ayrılacaktır ve bu süre içinde SEO kısmını daha çokta suistimalleri en aza indirerek suistimalcileri engellemeye çalışarak geleceğe yönelik çalışmalarına devam edecektir.

Rank Brain Nasıl Çalışıyor?

Rank brain, Google’ın 300 faktörden fazlasına bağlı kalmadan kendi kendine karar alması veya kullanıcının isteklerinin farkına vararak karar alarak arama yapan kullanıcılarına sonuçlar göstermesidir. Tam olarak yapay zeka olarak çalışmayan bu sistem, yapay zekaya yardımcı bir şekilde çalışmaktadır. Yapay zeka ile birlikte çalışacağını söyleyebiliriz. rank brain’i ise yapay zekadan bir adım önde görebiliriz, çünkü burada makinenin öğrenmesi ve karar vermesi söz konusudur.

Şimdi rank brain algoritmasını yakından inceleyelim:

Aşağıdaki görsel bize artık aslında hiç bir şeyin aynı olmadığı konusunda fikirler veriyor.

rank-brain-seoyu-nasil-etkiliyor

Görsel tanımı: Talep > Anahtar kelime > rank brain > Hummingbird

Rank Brain Ne Anlama Geliyor?

Talebiniz (Lokasyonunuz vb diğer faktörler) > Anahtar kelimeniz > rank brain faktörü (Sizin ne aradığınızı tahmin etme, diğer kullanıcılar bu aramalarda hangi deneyimleri yaşamışlar, yazım yanlışı kontrolü, imla kuralları kontrolü, otoriter siteleri listelemek için kontrol etmek, kaliteli siteleri önplana sürmek, farklı dildeki sonuçlardan birkaçını sunmak gibi) > Hummingbird (792 saat kaç gün araması yaptığınızda sizi web sitelerine mecbur etmeden size direkt en başta 32 gün sonucunu gösteren ve diğer işlemleri yapan algoritma içerisinde olan araçlardan bir tanesidir)

Özetle, artık arama yaptığınız sorgu daha fazla kalite kriterinden geçerek size sunuluyor. Bu ise diğer bir taraftan bakıldığında sonuçların filtrelenip kullanıcıların arama sonuçlarında kısıtlanacağı anlamına geliyor. Örneğin, eskiden bir kelime yazıp arattığınızda en az 150 sayfaya kadar bulabilirken şimdi en fazla 30-33 sayfada eşsiz siteleri bulabiliyorsunuz. Sizi oraya mahkum ediyor, burada aradığın ne varsa bulursan bul, bulamazsan geçmiş olsun diyor. Eskiden çok fazla alternatif vardı, ama artık yok. Tekrarlanan sonuçları ara bağlantısına tıkladığımızda aynı alan adlarından farklı sayfaları karşınıza döküyor. Dolayısıyla alternatif farklı sitelerin gösterimi azaldığından suistimalin ve kalitesiz sonuçların önüne geçilmiş oluyor ama kullanıcılar aradıklarına çoğu zaman ulaşamayabiliyor. Artık arama yaparken farklı varyasyonları denemek durumundasınız, yoksa aradığınız hiç bir bilgiyi bulamayıp ulaşamayabilirsiniz.

Aşağıda da ne anlatılmak istendiğini gördüğünüz görsel ile daha net anlayacaksınız 🙂

rank-brain-nasil-calisir

Dahası da var,

rank brain ile birlikte (~) sorgusu: (ilişkilileri bul) artık çalışmıyor, bu sorgu tarih oldu! Bu durum, rank brain’in nasıl büyük bir yenilik olduğunu bize net bir şekilde göstermeye yeter ve artar.

Yeni Google’ın Farkında Olun!

rank-brain-ve-google-algoritmalari

Artık rank brain ile yaşamak zorundasınız, alışın, uyum sağlamaya çalışın 🙂

Sadece küçük bir öngörü silsilesi! Rank brain nedir, ne değildir tartışmaları

Rank Brain ve Lokal SEO Sorunsalı: Lokal SEO (Bölgesel/Yerel SEO) tehlikede mi?

Şu anda herkes kara kara düşünmekte nedeni ise Google, lokasyon seçme özelliğini kaldırdı. Örneğin, eskiden İstanbul’da olan arama yapan bir kişi, Ankara sonuçlarını da rahatlıkla görebiliyordu. Şimdiyse artık göremiyor, lokasyon seçimi fonksiyonu ne zaman kapatılsa Google’da köklü değişiklikler veya çok yıkıcı güncellemeler gerçekleşiyor. Özellikle de bu durum yüzünden SEO ajansları ve SEO hizmeti sağlayan şahıslar ciddi şekilde zor durumda kalıyor ve müşterileri de mağdur edildiğini düşünerek sorunlar yaşatabiliyor. 2016 yılında Lokal SEO konusunda SEO hizmet sağlayıcılarının başı fena halde ağrıyacak öyle görünüyor 🙂 Lokasyon bazlı SEO çalışmalarında artış bekleniyor. Örnek: Ankara lokasyonunda barınan, ankara içerikleri içerisinde barındıran ve ankara’dan ziyaretçi kitlesi olan web sitelerinde SEO çalışmaları daha yoğun şekilde gerçekleştirilecek. Yinede çözüm olacak mı? Muamma.

Güncelleme SEO dünyasında ne gibi etkilere yol açar?

Titiz, planlı, düşünerek değil bir kat daha düşünerek SEO çalışmaları, operasyonları yürütmek artık çok önemli bir konu olmuştur. Özellikle suistimalsiz, risksiz, doğal ve kullanıcı odaklı uygulamalarla birlikte içerik pazarlaması, UX, UI ve canlı ziyaretçi analizleri, kullanıcı etkileşimi, kullanıcıyı yalnız bırakmamak gibi önemli faktörler ayrıca Google Analytics verilerini göz ardı etmek kesinlikle zorunlu hale gelecektir. Mobil uyumlu olmayan, alt yapısı iyi olmayan, tasarımı yetersiz olan web siteleri 2016 ve sonraki yıllarda SEO tarafında sorunlar yaşayıp görünürlüklerini geçici/kalıcı olarak düşürecektir.

Manipülatif link inşasının ve suistimalin önüne geçinilebilir mi?

Şu anda bu çokta mümkün gözükmüyor, ama çoğu suistimal uygulamaların önüne geçildiği söylenebilir. Google şüphesiz ki, daha detaycı olacaktır. İnce eleyip sık dokuyup doğal ve anti doğal çalışmayı daha kolay ayırt edebilecektir. Fakat yinede manipülatif link inşasının önüne geçemeyerek kullanıcılarına SEO uzmanlarının ve webmasterların (web sitesi sahipleri ve yöneticilerinin) şekillendirdiği sonuçlar sunmaya devam edecektir.

Google kullanıcı kaybı yaşar mı?

Kesinlikle yaşayabilir, şu anda Yandex’e ciddi bir yönelim var. Özellikle de FBYandex modeliyle Yandex, Türkiye’de atılımlar yapmıştı. Fenerbahçe takımının taraftarları Fbyandex.com.tr adresinde her gün farklı aramalar yaparak kulübüne maddi destek sağlıyor. Yandex’in Türkiye’de yaygınlaşmaya başladığı herkes tarafından bilinmektedir. Yurtdışında Yandex’in kitlesi ve aktifliği nedir net bilemeyiz ama ülkemizde Yandex’in Google’ın alternatifi olacağını öngörebiliriz. Google’da arama yapıp aradığı sonuca ulaşamayan bir insan, Yandex arama motorunda bu sorguyu arayıp istediğini bulmak isteyebilir. Ulaştığındaysa artık Yandex’i kullanalım, baksana aradığımı Google’da bulamadım burada buldum düşüncesiyle Yandex kullanımını yaygınlaştırabilir. Yinede ben Google’ın bu konuyla ilgili çok fazla yara alacağını sanmıyorum. Google’dan Yandex’e kaymaların olacağı aşikâr, bekleyip göreceğiz.

Kullanıcılar nasıl arama yapabilir? Aradıklarını nasıl bulacaklar? Ya bulamazlarsa?

Aranan kelimeyi detaylandırarak aramak, bazı sorguları tırnak içine alarak (“) aramalar gerçekleştirerek aradığınız sonucu bulabilirsiniz. Bulamadığınızdaysa farklı varyasyonlar ve o kelimeyle ilişkili farklı kelimeleri aramalısınız. Yıldız (*) sorgusunu da aradığınız kelimenin yanında kullanarak aramanızı daha da detaylandırabilirsiniz.

Aradıklarını bulamayan kullanıcılarsa benzer ve daha alakalı sonuçlar veren Google’a olumsuz geri bildirim gönderip ve farklı arama motorlarında arama yapma arayışına gireceklerdir. Bu süreçte de farklı lokasyonlardan, farklı uzantılardan Google’da arama yapabilirler. Kısaca özetlemek gerekirse, Google’ın kullanıcıları kısıtlayıp aradığı bilgiye rahat ulaşmasını engellediği söylenebilir.

Rank Brain sonrasında aramalar nasıl farklılaştı?

Tam eşleşmeli sonuçlar geri planda olup, benzer ağırlıklı, daha az alakalı, daha az ilişkili, yazım hatasının düzeltilip sonuçların sunulması arama yapan kullanıcıları epeyi bir zorlayacağı kesin denebilir. Artık iki tırnak arasında aranan kelimelerde dahi daha az sonuçlarla karşılaşılıyor. Bu durumsa arama yapanların aradıklarını bulma konusunda ne kadar zorlanacağını bize göstermeye yetiyor.

Bu değişim ile Google, SEO uygulamalarında daha da mı hassaslaştı?

Dış SEO operasyonu başlatmadan önce, İç SEO iyileştirmelerine önem vermezseniz hüsrana uğrarsınız ya da sonuçlarda geçici listelenip kalıcı olamayabilirsiniz. Riske girmeye gerek var mı? Bence yok. Bir yatırım veya bir işlem yapıyorsanız önce eksiklerinizi tamamlayın sonra uygulamalara başlayın. Muhteşem bir Dış SEO hizmeti almak, size batık yatırım olarak geri dönebilir. Dış SEO hizmeti almayı aklınızdan çıkarıp, önce web sitenizin optimize edilmesini sağlayıp uzun vadeli SEO adımı atabilirsiniz. Böylece daha sonra başarılı sonuçlara yelken açtığınızı zamanla fark edeceksiniz.

Özellikle çalışmalarınızı yaparken dikkat etmelisiniz, riskli, kalıcı olmayan uygulamalardan uzak durmalısınız. Kesinlikle SEO bu dönemde aşırı hassaslaşmıştır. Sonuçta karşınızda çok detaycı olan, en ufak sorulara takılan, en ufak sorunları büyüten ve daha da acımasız olan bir arama motoru var. Bunu göz ardı ederek hareket etmelisiniz.

Google, SEO süreçlerini zorlaştırdı mı?

Kesinlikle zorlaştırdığı gerçeğini kabul etmek gerekir, artık doğal bir çalışma yapmanın da zor bir hale geldiğini söylememiz yanlış olmaz. SEO uygulamalarınızı yaparken çok detaycı olup, kullanıcı gibi düşünerek, arama motorlarının eksiği, negatif yönü, pozitif yönünü yani kısaca etki/tepkilerini ek olarak ayrıca arama yapan bir kullanıcı gibi düşünerek çalışmalarınızı bu yönde gerçekleştirdiğinizde ortaya daha başarılı, daha kalıcı, daha etkili sonuçlar çıktığını göreceksiniz.

Organik SEO mu, Inorganik SEO mu güçlendi?

Google’ın, güncellemenin ardından Organik SEO’yu güçlendirdiğini, inorganik SEO’nun etkilerini azalttığının sinyalleri bulunuyor. Ancak Anti SEO işlemlerinin etki boyutu daha da çok artarak web sitesi sahiplerinin başının ağrıyacağı unutulmaması gereken bir husustur. Dolayısıyla, Google’ın arama sonuçlarında başarılı olan web siteleri yerini kaybederek arama yapan kullanıcılarla tanışamayacak demektir. Maliyetsiz uygulamalarla üst sıralarda arama yapan kullanıcılara ulaşmak hâla mümkün. Ancak artık bir kat daha zor! Kalıcı olmak ve üst sıralar edinmek, önplana çıkmak artık eskisi gibi kolay değil.

Gelecekte Rank Brain SEO’yu nasıl etkiler?

SEO gelecek de dahil olmak üzere, hiç bir zaman bitmez ancak SEO ajanslarının ve SEO hizmeti sağlayan şahısların operasyon maliyeti çok ciddi şekilde artış göstererek, iş almaları bir hayli zorlu hale gelecektir. rank brain, rekabeti de kaliteyi de otoriterliği de artırmayı hedefleyen bir yenilik olduğundan SEO dünyasını çokça düşündüreceğe benziyor. rank -brain için bakalım nasıl teoriler üretilecek, nasıl fikirler ortaya atılacak, nasıl öneriler sunulacak, nasıl analizler ve incelemeler yapılacak hep birlikte bunları gelecekte izleyip göreceğiz. Oyunu kuralına uygun oynayıp kendimizi ona göre şekillendirip, geliştirerek güncellemeliyiz. SEO sabit kalan bir organizma olmaktan ziyade, sürekli değişen ve gelişen bir dinamikliğe sahiptir.

Rank brain algoritmasına uyumlu çalışmalar yapmak için hiç bir gelişmeyi kaçırmamalı, her zaman güçlü olup yeniliklere ayak uydurarak kendinizi güncel tutmalı, deneme-yanılmalar yapmayı da asla unutmamalısınız!

Rank Brain Rehberi: Google Rank Brain Algoritması Nedir? İle İlgili Etiketler