Sağlıklı Erişilebilirlik Devamlılığı / SEO ve Sağlayıcı İlişkisi

Sağlıklı erişilebilirlik devamlılığı SEO için önem derecesi yüksek bir etkendir. Bir web sitesinin bugün sorunsuz ve sağlıklı açılıp ertesi gün sorunlar içerisinde olması SEO açısından kabul edilemez. Ziyaretçiler ve arama motorları örümcekleri içinde bulundukları durumu asla normal karşılamazlar. Sıralamalara ve SEO değerlerine ise büyük ihtimalle geçici olumsuz yansıyacaktır. Dolayısıyla bizde kendi içimizde bu olumsuzluğu engelleme yollarına giderek sorunun çözüm yoluna gideceğiz.


Sağlıklı erişilebilirlik devamlılığının farkına varın

SEO = Devamlılık ve Güncelliktir – Biz yolun başındayken devamlılığı sağlayamazsak yaptığımız/yapacağımız/yaptıracağımız işlemler ve uygulamalar SEO’ya etki etse de, yüksek seviyede bir etki alacakken belki de az / daha az etki alacağız. Bu sorunu yaşamak istemezsiniz değil mi? Her sorunun çözümleri var, sorunlar çözülmek içindir. Arama motorları örümcekleri web sitenizi ziyaret ettiğinde siteyi hep aynı açılış hızında ve aynı stabilitede görmek ister.

Arama motorları örümcekleri bir web sitesinde sıfır tolerans ister. En ufak sorun görmek istemez, en ufak bir sorunda romayı yakar yani sitenin SEO durumunu hemen olumsuz etkiler. Google ve diğer arama motorları hatasız kul olmanızı ister. “Mükemmel olmayı beceremiyorsanız mükemmele yakın olun der.” Onu dinleyecek kadar deliyim diyorsanız okumaya devam edin. Aynı kural gerçek ziyaretçiler içinde kısmen geçerlidir.

İnsanlar çabuk açılmayan, kullanıcı deneyiminde problemli, mobile uyumsuz ve stabilitesi olmayan siteleri henüz açılmadan veya açıldıktan sonra terk edebilmektedir. Onların siteyi terk etmesi demekte, bizim SEO değerlerimizin etkilenmesi ve doğal olarakta SEO görünürlüklerimizin düşmesi anlamına geliyor. Bu da beraberinde kazanç kaybı, itibar kaybı, marka bilinirliğinde düşmeye mahal verme, tanınırlıkta azalma, bilinirliğin azalması, ziyaretçi kaybı, görünürlük kaybı, reklam ve tanıtım yatırımlarının boşa gitmesi demek oluyor.

Dikkat! 

Uzun süreli yaşanan sağlıksız erişilebilirlik SEO için kalıcı tahribatlar oluşturabilir. Bundan dolayı da bu konu önemli ve mutlaka dikkat edilmesi gereken bir konudur.

Sağlayıcınıza Güveniyor musunuz?

Sağlayıcı (Hosting) seçimini doğru yaptığınıza emin misiniz? Hosting hizmeti alırken araştırma yapmadan mı alıyorsunuz? Kontrolleri sağlayın, başınızın belada olma olasılığı var. Sağlayıcı internet sitesini rezil de eder, vezir de. Yanlış sağlayıcı seçimi ve kullanımının zararları telafi edemeyecek kadar büyük ve zor olacaktır.

Nasıl güveneceğiz?

1 – Sağlayıcı seçimi:

Türkiye lokasyon, Türkiye harici lokasyon tercihi veya Almanya lokasyonlar tercih edilebilir. Uzun süreli bir başarı gözlemleniyorsa / hayal ediliyorsa SEO hosting (C-class – A-class) tercihi doğru bir karar olur. İşletim sistemi olarakta kesinlikle Linux tercih edilmeli. Linux işletim sistemi diğerlerine göre daha esnektir.

2 – Sağlayıcı hakkında yorumlar:

Olumlu, olumsuz tüm yorumları bulun ve okuyun.

3 – Sağlayıcının referansları:

Referanssız bir sağlayıcının pek güven unsuru yoktur, tercih etmek risklidir. Referanslarını listelemeyen siteler ve referans sayfası olmayan sitelerde en dikkat edilmesi gereken sağlayıcılar grubunda yer almaktadır.

4 – Sağlayıcıda barınan web sitelerini tespit etmek:

Önce sağlayıcının ns adresini tespit edin daha sonra Google’da şu aramayı yapın:

Arama Sorgusu: “ns1.saglayiciniz.com”

Bu aramayı yaptığınızda whois siteleri karşınıza çıkacaktır. Arama sonucunda listelenen whois sitelerini ziyaret ederek, orada incelediğiniz sağlayıcıda barınan sitelerin birkaçını tespit edebilir, bulabilirsiniz.

Siteleri tespit edip bulduk, artık bulduğumuz siteleri gerek giriş yaparak gerek çeşitli araçları kullanarak analiz edebiliriz.

5 – Sağlayıcıda bulunan web sitelerini analiz etmek:

Ping testleri

Başlat > Çalıştır > cmd > ping -t saglayiciniz.com – Uzun bir süre bekleyin ve testi gözlemleyin.

Host-tracker.com

Host-tracker, çeşitli lokasyonlardan (ülkelerden) sorguladığınız web sitelerini test eder ve sonuç çıkartır. Çıkan ms’ler çok yüksekse, bir sorun olma şansını yüksek görün.

Gtmetrix sonuçları

Sağlayıcıyı belirlememizdeki en önemli adımdır. Burada hem bir sorgu gönderilir hemde 100 üzerinden puanlama yapılır. YSLOW ve Pagespeed Grade değerleri vardır. Sonuçları inceleyerek rahatlıkla kararınızı netleştirebilirsiniz. Sorguladığınız siteler Pagespeed Grade bakımından 50% ise ve altındaysa tekrar düşünmenizde fayda var. İnternet sitesinin görsel, kodsal ve yazılımsal faktörlerini de dikkate alın.

Pingdom analizleri

Bir sağlayıcının kalitesini, kullanılabilirliğini belirleyen en önemli adımın ikincisidir. Burada ise sağlayıcıda barınan web sitesine bir sorgu gönderirsiniz ve çeşitli lokasyonlardan testler yaparsınız. Sonuçlar 20 saniyenin üzerinde çıkıyorsa o sağlayıcının yanından bile geçmeyin. Bu da asla tercih etmeyin demek oluyor! Ama şunu da unutmayın, test ettiğiniz internet sitesi belki iyi durumda değildir. Diğer sunucuda barınan siteleri de test etmelisiniz.

Trustrank değerleri

Trustrank, bir web sitesinin şu anki durumunu, geçmiş durumunu net olarak ortaya serer ve geleceği de yakın olarak tahmin eder. Dolayısıyla bu değerleri göz önüne almak önemlidir. Sağlayıcıda barınan sitelerin trustrank değerlerine bir göz atmalısınız. Eğer değerler düşük çıkarsa o sağlayıcıyı tercih etmemeniz için bir sebep var. Çünkü sağlayıcıda yaşanan problemler, barınan web sitelerini etkilediğinden ve arama motorları örümceklerinin siteye rahat erişim sağlayamamasından trustrank değerlerinin düşmesi ve düşük olması gayet normaldir.

Opensiteexplorer metrikleri

PA (Page Authority) ve DA (Domain Authority) değerleri 20’nin altında mı? (Bunlar bir karar alma ölçütü değildir, karar alma yardımcısıdır.)

MajesticSEO metrikleri

Trustflow ve Citationflow değerleri 10’un altında mı? (Bunlar bir karar alma ölçütü değildir, karar alma yardımcısıdır.)

Google sıralamaları ve seo görünürlükleri

Sağlayıcının barındırdığı sitelerin SEO durumu alıcı (müşteri) için önem teşkil etmektedir. SEO gücü yerinde siteler görüyorsanız bu adımı gönül rahatlığıyla geçebilirsiniz.

Diğer arama motorlarındaki sıralamaların tespiti

Belki Google örümceklerini engelleyen bir siteye rast gelmiş olabilirsiniz. Diğer arama motorlarında barınan siteyi test edip sonuçları öğrenebilirsiniz.

Alexa ve Similarweb değerleri

Sağlayıcının barındırdığı web sitesinin aktif trafik kaynaklarını kolayca ve zahmetsiz öğrenmek için iki web servisini kullanabilirsiniz. Tamamı trafik almayan sitelerden oluşuyorsa bu durumu sakın normal karşılamayın.

6 – Sağlayıcı hangi yılda kurulmuş?

Sağlayıcının kurulduğu senede önemlidir, örneğin 1-2 ay önce kurulmuş bir sağlayıcı firmasını tercih etmek tehlikeli bir risktir. 1-2 ay önce kurulmuş hosting firması veya hizmeti genellikle tercih edilmemektedir.

Sağlayıcıya whois sorgusu göndererek hangi yılda kurulduğunu öğreneceğiniz birkaç web servisi:

domaintools.com – who.is – whois.net – whois.com – whois.icann.org

İsterseniz türk alan adı firmalarından da whois sorgulamaları yapabilirsiniz.

7 – Sağlayıcı Google ve diğer arama motorlarında listelenen sıralamalarında ne durumda?

Önemli vitrin anahtar kelimelerde sağlayıcı yer alıyor mu? Örneğin: Host, hosting, sunucu, sağlayıcı, barındırma, internet hizmetleri gibi anahtar kelimelerde görünürlüğe sahip mi? Sahipse kaçıncı sırada listeleniyor? Diğer internet sitelerinde bulunabilirliğini ve erişilebilirliğini artırmak için kendisini pazarlıyor mu? Kendisini web ortamında pazarlayan firmalara asla kötü gözle bakmayın. Kaliteliler ve doğal olarak daha fazla kitleye, müşteriye ulaşma çabası içinde olabilirler.

8 – Sağlayıcının aktif ziyaretçi kaynağını ve gerçek ziyaretçi akışını analiz etmek

Sağlayıcı arama motorlarından, sosyal medyadan, direkt, reklam ağlarından / kampanyalarından veya diğer sitelerden aktif trafik kaynağına sahip mi?

Bunun için similarweb.com ve alexa.com web analiz servisleri kullanılabilir.

9 – Sağlayıcının sosyal medya hesaplarının olup olmadığının tespitini gerçekleştirmek

Teknoloji, internet, bilim ve yapay zeka çağında onları da geçelim. İnternette yayın yapan bir web sitesi üstelikte internet sektöründe olan bir şirketin sosyal medya hesaplarının olmaması normal karşılanacak bir durum değil. Fakat karardan vazgeçme kriteri de sayılmaz.

10 – Sosyal medya hesaplarını etkin kullanıyorlar mı? Aktifler mi?

Firmanın sosyal medya mecralarında yayınladığı gönderileri görüntüleyin, inceleyin. Sosyal medya hesaplarında kaç gündür aktifler veya aktif değiller? Bunların kontrollerini yapın.

11 – Sosyal medyada veya internet sitelerinde övgüyle bahsediliyor mu?

Gerçekten insanlığa yararlı, faydalı, kalitesini ispat etmiş bir firmaysa sosyal medyada aktif olur, aktif olarak, devamlı konuşulabilir. Karşılıklı ve tekli etkileşimler oluşabilir.

12 – Ciddi şikayetler var mı?

Türkiye’nin ve hatta Dünya’nın en iyi, en büyük, en kaliteli şirketleri bile sayılamayacak kadar şikayet alıyor. Çünkü “Herkesi memnun edemezsiniz, memnun etmeye çalışabilirsiniz.” Bu açıdan bakıldığında, yalnızca şikayet bazlı bir karar almak pek doğru bir yaklaşım olamayacaktır. Ancak ciddi gördüğünüz şikayetler varsa kararınızı tekrardan gözden geçirmeniz gerekecektir.

13 – Memnuniyetsizlikler mevcut mu?

Fazla sayıda memnuniyetsizlik görüyorsanız tercih etmemeniz için bir neden değil, ama tercih etmeniz içinde bir sebep değil. Bu noktada gördüklerinizi analiz ederek olasılıkları tartmalısınız. Örneğin çok şiddetli memnuniyetsizlikler görüyorsanız, yazının duygu yükü oldukça yüksekse tercihi derin bir şekilde düşünmek gerekebilir.

14 – Güvenliğini kontrol ettiniz mi?

Ufak bir işlem sonucu hizmet almayı düşündüğünüz sitenin güvenliğini test edebilirsiniz. Bunun için kaynak kod’u görüntüleyerek bir klasör yolu bulmamız yeterlidir. Şimdi tarayıcımıza klasör yolunu yazalım. Karşımıza çıkması gereken: Beyaz sayfa, sunucu hata sayfası. Eğer karşınızda index of yazan bir sayfa açılmışsa ve dosyalar sırasıyla listeleniyorsa güvenlik zaafları olabilmektedir.

15 – Devamlılığına baktınız mı?

Hizmet almayı düşündüğünüz sitenin Cmd ile pinglerini gün boyu inceleyin, akışı kontrol edin. Herhangi bir kesilme varsa tekrar düşünün.

16 – Link çıkışlarından haberiniz var mı?

Firmanın web sitesinden alakasız link çıkışları ve satın alınan bağlantı çıkışları yapılmış mı? Yapılmışsa kaliteli bir hizmet sağlayıcısı olma şansı çok düşük.

17 – Sayfa yenileme kodu eklenmiş mi? / (Sayfa belirli zamanlarda yenileniyor mu?)

Yenileme kodu kullanılıyorsa, sayfa devamlı yenileniyorsa sağlayıcının kalitesi düşük anlamına gelebilmektedir. Sağlayıcı, görünürlüklerini artırma çabası içine girmiştir. Görüntülenmeleri, ziyaret aktifliğini artırarak arama motorlarında üst sıraları hedefler. Bazıları da Alexa değerlerini iyileştirmek için bu çabaya girerler. Sonuç olarak analiz, yeni ve kalitesiz hizmet sağlayıcıları görmemizi sağlayacaktır.

18 – https:// ön takısına sahip mi ve sertifika doğrulanmış mı?

https:// ön takısı bulunan, sertifikası doğrulanmış hizmet sağlayıcıları tercih edilmelidir. Fakat bir kriter değildir, https:// olmayanlarla da çalışılabilir.

19 – Bir yer sağlayıcı belgesi var mı?

Mutlaka bir YS belgesi bulunmalıdır. YS belgesi yok ise sağlayıcı uzun ömürlü olmaz, yenidir veya kalitesizdir.

20 – Şirket mi / Açık adresi yazıyor mu?

Ciddi, kaliteli, uzun vadeli bir hizmet istiyorsanız şirketlerle çalışmanız önerilir.

21 – Sıfır Verikaybı, %99 Uptime, Düzenli yedekleme vaad ediliyor mu?

Sizin Altyapınız Ne Kadar Güçlü?

Altyapınızı güçlendirdiğinizde SEO’da da istediğiniz yerlere gelme adımını atabilirsiniz. Hızlı ve stabil bir web sitesi herkesin hayallerini süsler. Bu, SEO’nun başında gelen temel kuraldır. Sorunsuz bir web sitesine sahipsek, başarı kazanmamız çokta zor olmayacaktır. 2 – 2,5 ayda istediğimiz konumları istikrarlı ve etkili çalışmalarla yakalayabiliriz.

Php tabanlı bir sistem kullandığınızı varsayarsak…

Altyapınızı iyileştirmenin yolları şunlardır;

1 – .htaccess düzenlemeleri ve iyileştirmeleri

.htaccess dosyasına önem vermeyen SEO’ya da önem vermiyordur! Site içi SEO’nun asıl yapı taşı aslında .htaccess dosyasıdır. Bu dosya, sunucuzu yönlendirmenizi ve iyileştirmenizi, sitenizi hızlandırmanıza yardım eder.

.htaccess dosyanızın içerisinde sitenizi yoran veya sitenizin açılmasını ağırlaştıran, geciktiren, engelleyen kodlar bulunabilir. En iyi tespiti ve analizi ancak dosya içinde olan tüm kodları silip, tek tek test edip ekleyerek yapabiliriz.

.htaccess dosyası olması gerektiği gibi değilse?

Sağlayıcı seçiminde en iyi hosting’i tercih ettiniz ama istediğiniz verimi alamadınız. Neden .htaccess dosyanıza bakmıyorsunuz? Keep-alive ve diğer olması gereken kodlar dosyanın içinde yoksa verim alamamanız gayet doğaldır. Burada yapmanız gereken tüm kodları eksiksiz ekleyip sitenize uygun olarak optimize etmektir.

İşte optimize edilmiş bir .htaccess dosyası:

2 – Php uzantılı dosyaların düzenlemeleri ve iyileştirmeleri

Sağlayıcınızın içinde olan .php uzantılı dosyalar sitenizin açılmasını, sağlıklı çalışmasını engeller. Aşırı ve optimize edilmemiş kod yoğunluğu varsa arama motorları vaziyeti hoş karşılamaz ve web sitenizi ziyaret etse de geç indeksler, daha geç günceller. Php dosyalarınızın optimizesini yapın, kod yükünü azaltın. Hataları ve sorunları düzeltin, hafif ve yeni nesil kodlamaları kullanın, uygulayın. İyileştirmelerinizi arama motorları örümceklerine uyumlu olarak yapmalısınız. (SEO uyumlu kod yapısı – SEO uyumlu kodlama ve kodlamalar)

3 – Mysql düzenlemeleri ve optimizasyonları

Database (MYSQL) en dikkat edilmesi gereken hususların başında gelir. Buraya enjekte edilecek bir kod, yapılan en ufak bir hata, web sitenizi çok ciddi şekilde etkileyebilir. Düzenli olarak kontroller yapmalı ve veritabanını optimize etmeye çalışmalısınız.

4 – Tasarım ve kodların yüklerini hafifletmek

Temanızın yükünü hafifletmek SEO’da avantaj kazandıracak ve artı puan olarak yansıyacaktır. Gereksiz kodlardan kurtularak ve hataları düzelterek iyileştirmelere başlayın.

5 – Cache kullanmak

Cache, bir internet sitesinin tüm içeriğini sağlayıcıya kaydedilmiş dosyanın içerisinden yükleyerek ziyaretçilerin, botların ve arama motorları örümceklerinin siteye daha hızlı erişebilmesi, sağlıklı gezinebilmesi için kullanılır.

Cache 5 amaçla kurulur:

1. Web sitesi 2 dakikadan az bir sürede açılmıyordur. Site ciddi sorunlarla boğuşuyordur ama site sahibi / webmaster bu sorunlarla ilgilenmeyip cache kurarak sorunu çözmeyi amaçlar. Sorunu çözer ama kağıt üzerinde çözer. Sitenin tüm kaderi cache’nin çalışıp çalışmamasına bağlı kalır.

2. Cpu sınırının aşılmasından dolayı veya cpu aşımından korkularak kurulmuştur.

3. Arama motorları örümceklerinin daha hızlı erişebilmesi, hızlı gezinebilmesi hedefleniyordur.

4. Ziyaretçilerin siteye en hızlı erişebilmesi, sayfaları da hızlı gezebilmesi planlanıyordur.

5. Meraktan / çevreden, çevresinden etkilenerek kurulmuştur.

Özetle: Faydasının olduğundan söz edebiliriz, herhangi bir zararı da yoktur. Kullanılabilir, kullanılmayabilir de. Tamamen site sahibinin ve web yöneticisinin insiyatifine kalmış. Sonuçta cache, web sitesini daha esnek hale getirir, bu açıdan bakıldığında faydası sayılamayacak kadar çoktur.

WordPress Cache eklentileri

Cache web sitenize dinamizm kazandırır, tüm kaynağı bir dosyaya kaydeder ve istek gönderildiğinde bu dosya üzerinden user-agentlara (ziyaretçilere) gösterim yapar. Sayfayı eksiksiz ve hatasız olarak hızlı bir biçimde açar. Sayfa fonksiyonunu kaybetmez. Ancak sayfaların içerisindeki yenilikler ve güncellemeler siz müdahale etmeden görüntülenmeyebilir. Dosya (cache) eski kalmıştır ve siz cache’i güncellemezseniz sayfa/sayfalar eski kalmaya devam edecektir. Bazı cache sistemlerinde bu durum geçerlidir. Tek dezavantajı budur.

Ücretsiz eklentiler:

Ücretliler:

Ağır yüklenmeye karşı eklentiler

Sayfalarınız ağır yükleniyorsa aşağıdaki eklentileri deneyebilirsiniz. Ağır yüklenen sayfalar ziyaretçi ve SEO açısından asla olumlu değildir. Mutlaka düzeltilmesi ve iyileştirme çalışmalarının yapılması gerekir.

Ağır yüklenme sorununu çözen bazı eklentiler:

CDN eklentileri:

Web sitenizdeki görseller mesafe uzadıkça, Örn: Hollanda, Almanya, İsviçre gibi ülkelerden yüklenirken sunucuyu zorlamaya başlar ve yüklenme süresi uzar. Yükleme süresi uzadıkça sayfanın hızlı açılması da olanaksızdır. CDN kullanarak web sitenizdeki görsellerin mesafe uzasa bile aynı sürede yüklenmesine yardımcı olabilirsiniz. CDN kullanan web siteleri SEO’da daha avantajlı olacaktır. CDN web sitenizde büyük ölçüde hız artışı sağlar. Bir web sitesinin açılmasını engelleyen en bariz hız katilleri görsellerdir. Özellikle yüksek çözünürlüklü görsellerin yüklenmesi ciddi hız sorunlarına sebep olabiliyor.

Ücretsiz CDN eklentilerinden bazıları:

Resimleri sıkıştırma eklentileri

Site içerisinde kullandığınız resimleriniz yüklenirken belirlediğiniz alt etiket hemen gözükürken resimler geç yüklenebiliyor. Bu sorunu çözmenin en iyi yolu da sıkıştırma eklentisi tercih ederek kalite kaybı olmadan resimlerinizin dosya boyutunu düşürebilir, daha hızlı yüklenmesini sağlayabilirsiniz.

Resimleri sıkıştırarak site içi performansı artıracağınız eklentiler:

Veritabanı iyileştirme eklentileri

Veritabanında gereksiz yığılmaları engelleyerek WordPress için iyi bir veritabanı optimizasyonu sağlarsınız. Veritabanı optimizasyonu ve temizliği yaparak sitenizi yüksek ölçüde hızlandırabilirsiniz.

WP-Optimize (ücretsiz)

Optimize Database after Deleting Revisions (ücretsiz)

Revision Control (ücretsiz)

6 – İki indeks kullanmak

İki indeks kullananların saldırıları hafiflettiğine dair geçmişten bugüne bir inanç var. Ne kadar doğru tartışılır, yinede siz isterseniz, merak ettiyseniz deneyip görün.

SEO açısından riskli bir uygulama olacaktır. Aynı anasayfadan iki tane olması doğal ve hoş karşılanmaz. Saldırıları hafifletsin, SEO umurumda değil diyorsanız da hodri meydan.

7 – Saldırı engelleme, geri çevirme, saldırıyı söndürme mekanizmaları kullanmak

1 – Cloudflare:

Bu sistemin çalışma mantığı üç aşamalıdır.

Siteye Giriş Yapan Kullanıcı > Cloudflare Servisi > Hosting Sağlayıcı

CF servisi saldırıları hafifletmekte ve sitenin sürekli bir şekilde erişime açık kalmasına olanak tanır. CF servisi sayesinde sorgular direkt hosting ile buluşmayıp, önce Cloudflare servisinden geçmektedir. Filtre görevini yapar ve site erişiminin hosting sorunları olsa dahi sonlanmaması için çalışır. Web siteniz böylece hosting sorunları yaşasanız da açık kalır. Ziyaretçi sitede sorun yaşandığını belirten görsel bir web sayfasıyla karşılaşır. Servisin en önemli avantajından biri ise uyarı sayfasının başka bir sayfaya yönlendirmemesidir. Ziyaretçileriniz site dışarısında başka bir sayfaya / siteye yönlendirilmeden sitenizin içerisinde bu sayfayı görürler.

Özetleyecek olursak: Sistem saldırıları engeller, sorguları filtreden geçirir, direkt hosting’e yansıtmaz, dinamizm kazandırır, hızlandırır / hız artışı kazandırır, hosting sorunları yaşasakta sitemiz cloudflare sayesinde daima açık kalır ancak ziyaretçilerimize clouflare kendi sitemizin içerisinde olan sorunların yaşandığını belirten ingilizce dille yazılmış bir sayfayı gösterecektir.

CF sistemi haricinde saldırılara karşı çok sayıda önleyici fonksiyon yayınlanmıştır. Ücretli ve ücretsiz sürümlerini satın alabilirsiniz. Fonksiyonlara internet ortamından ulaşabilirsiniz.

CloudFlare Alternatifleri

* Dcc.godaddy.com

* Cloud.digitalocean.com

Dahasını mı istiyorsunuz?

Yurtiçi Olmayanları Araştırmak:

Anahtar Kelime: cloud server

8 – CMS yönetim panelinden düzenlemeler ve iyileştirmeler gerçekleştirmek

CMS veritabanı optimize eklentileri kurarak ve CMS fonksiyonlarının bazı özelliklerini düşürerek bu işlemi yapabilirsiniz.

9 – Sağlayıcı panelini kullanmak

Web Siteniz Sorunsuz mu?

Neden bir arkadaşınıza test ettirmiyorsunuz? Belki de ortada çözülecek bir sorun vardır?

Şimdi, CTRL ve F5 tuşlarına aynı anda basın. Siteniz kaç saniyede açılıyor? Normal olmayan bir durum, anormallik gözlemlediniz mi?

10 – Güvenlik

Şahsi Kontroller ve Analizler

Web sitesinde veya sayfalarda bir sorun olduğunu sizde rahatlıkla tespit edebilirsiniz. Site içerisinde sürekli gezinin, hız düşmesi / arka planda bazı dosyaların aktarım yapıp yapmadığı veya kodların, dosyaların ağırlaştırdığı anlaşılabilir. Tarayıcınızın durum çubuğundan problemin olup olmadığını netleştirebilirsiniz. Web siteniz testiniz sırasında eğer bazı periyotlarda hızlı açılıyor, bazı periyotlarda çok yavaş açılıyorsa bir sorun var demektir. Stabiliteyi sağlayamazsanız SEO konusunda da sorun yaşarsınız. Görünürlükleriniz düşer, istediğiniz konumlara gelemeyebilir hatta yükselemeyebilirsiniz.

Lokasyon Bazlı Otomatik Testler

Lokasyon testleri web sitenizin bağlantı durumunu sergiler ve problemleri görmenizi, analiz etmenizi, tespit yapmanızı kolaylaştırır.

Kullanılabilecek Ücretsiz Servisler:

1 – http://www.host-tracker.com/

2 – http://www.hyperspin.com/

3 – https://www.uptrends.com/tools/website-speed-test

4 – http://www.serviceuptime.com/quickcheck.php

5 – http://monitive.com/

6 – http://tools.pingdom.com/fpt/

7 – http://www.myhostinguptime.com/

8 – https://www.dotcom-tools.com/website-speed-test.aspx (Yeni / 22 lokasyonda test ediyor)

Ücretli Servisler:

1 – http://www.monitis.com/website-monitoring

2 – http://experitest.com/

3 – http://www.solarwinds.com/web-performance-monitor.aspx

4 – http://www.loadtestingtool.com/

5 – https://www.apicasystem.com/

Gerçek İnsanların Testleri

Araştırma işiyle ilgilenen insanlara bu testi yaptırabilirsiniz. 100-50 kişilik insan grubu sitenizi ziyaret edip test edebilir. Ancak bu testin en önemli noktası testi yapan kişilerin farklı ülkelerde olup, farklı internet sağlayıcılarıyla, farklı bilgisayar ve cihazlarla testleri gerçekleştirmesidir. Bu konu üzerinde, profesyonel kişilerden / firmalardan yardım alınması gereklidir.

Arama Motorları Örümceklerinin Düzenli Erişebilirlik Testleri

Rutin olarak Google web yöneticisi araçlarından Google gibi getir yaparak web sitenize arama motorları örümceklerinin erişebilip erişilmediğini tespit edin.

cache:siteadresiniz.com sorgusunu kullanın.

En son indekslerinizi site:siteadresiniz.com sorgusuyla kontrol edin, arama araçlarına tıklayın ve son 24 saat gibi seçenekleri seçin.

Google Web yöneticisi araçlarında herhangi bir olumsuz uyarı var mı detaylı kontrol edin.

Ping Süreleri ve Akıcılığı Denetlemesi

Ping web sitenizin hayatta olup olmadığının yani yaşayıp yaşamadığının ya da kalbinin sorunsuz atıp atmadığının tespitini yapmaktır.

Ping süreleri ve akıcılık bir sağlayıcının kalitesini ve kullanılabilirliğini belli edecektir.

Çok kısa bir işlem uygulayıp, ölçümü yapacağız.

Windows için: Hemen bilgisayarımızdan “Çalıştır” seçeneğini açalım. cmd komutunu yazalım – Karşımıza çıkan siyah pencereye ping -t websiteniz.com yazalım. websiteniz.com adresini kendi adresinizle değiştirin ve testi başlatın. Şu an kendi bilgisayarınızla, internet sağlayıcınızla test yapıyorsunuz.

Ya sonuçlar?

Rakamlar aşırı yüksek çıktıysa, kesilmeler (zaman aşımı) oluyorsa sitenizi barındırdığınız yer veya firma gerçekten kalitesizdir. Ama buna bir testte karar veremeyiz. Bu konuda arkadaşlarımızdan da yardım alabiliriz. Onlarda da aynı sonuçlar görünüyorsa o halde çalıştığınız firma bedava sağlayıcı hizmeti verse de kesinlikle alınmayacak kalitededir.

Web Üzerinden Ücretsiz Ping Ölçümleri:

1 – Ping.eu

Web Üzerinden Ücretli Ping Ölçümleri:

1 – https://stillalive.com/

2 – https://www.uptrends.com/

3 – https://www.gotsitemonitor.com/

4 – https://www.site24x7.com/

5 – http://www.monitis.com/

Ücretsiz Bilgisayar Programları ile Ping Ölçümü:

1 – http://emcosoftware.com/ping-monitor

2 – https://www.icinga.org/download/#packages

Ücretli Bilgisayar Programlarıyla Ping Ölçümü:

1 – http://www.eventsentry.com/features/network-monitoring

2 – http://www.uptimesoftware.com/

Ping Değerlerini Ölçen Açık Kaynaklı Web Yazılımı:

http://sourceforge.net/projects/sitemonitoring/

Ios Cihazlarda Ping Ölçümü:

“Ping – network reachability” test uygulamasını Appstore’dan indirerek testinizi başlatın.

(By Iurii Mozharovskyi)

Android İşlemcili Cihazlarda Ping Ölçümleri:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ulfdittmer.android.ping&hl=tr Buradaki uygulamayı kullanarak ping değerlerini ölçümleyebilirsiniz.

Proxy Kullanarak Web Sitesi Testi Yapmak:

Web siteniz proxy’lerde sorun olmadan açılıyor mu? SEO tarafından bakıldığında proxy’leri engellemenin riskli bir eylem olacağı da söylenir. Siz bu riske girmeyin. Web sitenizde proxy’lere erişim izni verin ve sağlıklı erişilebilir olup olmadığının kontrolünü yaparak emin olun.

İşte birkaç tane proxy testi yaptıracağınız servisler…

1 – hidemyass.com

2 -https://hide.me/en/proxy

3 – https://www.filterbypass.me/

4 – zendproxy.com

5 -https://www.vpnbook.com/webproxy

İnternet Sitesinin Düzenli Yayın Yapıp Yapmadığının Testi (Kesinti Tespiti)

İnternet sitenizin erişiminde ciddi sorunlar meydana geliyorsa SEO görünürlükleriniz, değerleriniz ve ziyaretçiniz azalacaktır. Ziyaretçi akışı eskisi gibi olmayacaktır. Dünya devi Google, 5 saniyelik kesintiye dahi tahammül edememektedir. Hatta aramalarındaki saniye süresini indirmeye çalışmaktadır.

Kesinti tespiti için…

Kesintiyi haber veren ve raporlayan benim bildiğim tek servis var, tüm projelerimde o sistemi kullanıyorum. Web üzerinden çalışıyor ve herhangi bir sorunda sizi e-posta ile hemen bilgilendiriyor.

1 – Uptimerobot: Panel özelliğini kullarak ücretsiz özelliklerinden faydalanabilirsiniz. Servisi çok seveceksiniz.

2. Servis için Yandex Metrica’yı kullanabiliriz.

Analytics Sistemleri Aracılığıyla Kontroller Gerçekleştirme

1 – Google Analytics

2 – Yandex Metrica

3 – Crazyegg gibi çeşitli analytics araçlarını kullanarak sorunun farkına varabiliriz.

İçerik Yönetim Sisteminin Analiz Araçlarını Kullanmak

Örneğin Php tabanlı Wordpress yazılımını kullanıyorsak…

Wp-Statistics

Statpress

Wp-Slimstat gibi eklentileri kurup tercih edebiliriz ve sonuçları edinip, inceleyebiliriz.

Arama Motorları Sayfanıza Cache Kullanmadan Girebilir!

Yazılımınızı, temanızı, kodlamalarınızı, görsellerinizi ve sağlayıcı tercihinizi kötü yapıp cache kullanmaya başladıysanız başınız muhtemelen derttedir. Arama motorları örümcekleri sitenize cache kullanmadan da girebilir ve büyük bir harabeyle karşılaşabilirler. Hızlı açılmayan, açılamayan bir site SEO’nun birinci baş belasıdır. Bunun sonucundaysa SEO görünürlükleri ve değerleri zarar görecektir. Anahtar kelimelerde düşüş meydana gelebilir. Zararlar geçici, kalıcı sonuçlanacaktır.

Google sıralamalarınızı ve seo değerlerinizi kontrol edin

Google sıralamalarınızda ani düşüşler ve düşüşler gözlemliyorsanız, eskiden oluşturduğunuz içerikler şimdi daha üst sıralarda yer alamıyorsa, daha düşük sıralarda yer alıyorsa sağlayıcıyı gözden geçirmenizde fayda görüyorum.

Diğer arama motorlarındaki sıralamalarınızın kontrolünü sağlayın

Diğer arama motorlarında istikrarlı gidişiniz düşmeye başladıysa biraz paranoyaklıkta olsa ipi elinizden bırakmayın. Sağlayıcıyı sorgulayın, onlarla iletişime geçebilirsiniz ve bazı bilgileri talep edebilirsiniz.

Aktif trafik kaynaklarınıza bakın

Aktif trafik kaynaklarınız yüzde kaç gösteriyor? Yüzdeniz az ise bir sorun olma ihtimali olabilir. Örneğin çok işlek bir mecraya (web sitesine) reklam verdiniz. Buradan dönüş olmaması veya beklenen rakamın çok altında dönüşlerin olması anormaldir ve kabul edilemez. Bu noktada sağlayıcıyı sebep gösterebiliriz. Ama tekrar belirtiyorum, web sitenizde asla sütten çıkmış akkaşık değildir. Önce kendimize bakıp sonra başka etkenleri suçlamalıyız. Doğrusu budur.

Geçmiş trafik kaynaklarını göz önüne alın

Geçmişte trafik akışı olan kaynakların şu anda işlememesi demek bir anormallik var demektir. Sağlayıcınızı bir yoklayın.

Pasif trafik kaynaklarının neden pasif olduğunu düşünün

Web ortamında user-agent’ı olan ve cihazlar aracılığıyla gerçekleşen her giriş bir trafiktir. Girişin geldiği mecralarda birer trafik kaynağıdır. Örneğin siz proxy’lerin, kötü arama motorlarının veya kötü botların, web ve bilgisayar botlarının sitenize erişmesini engellerseniz trafik kaynaklarından da mahrum kalırsınız. Sonuç olarakta bu durumda pasif trafik kaynaklarına yansır ve pasif trafik kaynağına neden olabilmektedir. Tüm bunların dışında, pasif trafik kaynakları sağlayıcınızın sorunlarına da delalet edebilir. Nasıl? derseniz şöyle: Evde kullandığımız internette anlık kopmalar olabiliyor, bir web sayfasını açmak isteyip açamayabilirsiniz. Sayfa görüntülenemiyor hatasıyla karşılaşırsınız. Aynısı sağlayıcımız içinde geçerlidir. Aslında site görüntülenememiş olsa bile sitemize girmek isteyen ziyaretçimiz F5 ile sayfayı yenilese siteye erişebilecek. Çünkü zaten siteye ulaşmış ama erişememiş.

Bunun nedenlerine gelirsek; Sunucuda sürekli resetleme yapılıyorsa, kopmalar meydana geliyorsa, cpu bazlı kesintiler oluyorsa, devamlı olarak ip adresleri, makineler, ns’ler değişime uğruyorsa bu anlıkta olsa size ziyaretçi kaybettirir. Siz sağlayıcınızı süper ve sorunsuz çalışıyor sanırsınız ama anlık kesintiler yüzünden tüm emeğiniz boşa gider ve ziyaretçi kazanamayıp SEO görünürlüklerinizde düşüş yaşarsınız. Bir sürü de pasif trafik kaynağınız oluşur, oluşması da son derece doğaldır. Sağlayıcı seçimi: sizi vezir de eder, rezil de. Ziyaretçi alamamanız kazanamamanız her zaman sitenizden, arama motorlarından veya trafik kaynaklarından, reklam ve tanıtım beceriksizliklerinden kaynaklanmaz. Suçu birazda sağlayıcıda arayacaksınız. Unutmayın, sağlayıcı hiç bir zaman hatasız kul olamaz. Olması da kesinlikle mümkün değildir.

Günlük girişleri inceleyin ve izleyin

Günlük girişler geçmişte çok artmışsa ve şu anda dibe vurmuşsa dönün birde sağlayıcınıza bakın. Belki de gün yüzüne çıkmamış bir problem vardır. Paranoyaklık derecesinde değil ama, gerçekten ciddiye alınması gereken bir konudur ve konu ciddiyse paranoyaklıkta mübahtır. Sonucunda başarı gelecekse emin olun münahtır. Her neyse, eğer günlük girişler azaldıysa bir sağlayıcı problemiyle karşı karşıya kalmış olabilirsiniz.

Bizi başarıya götüren paranoyaklıklar hep bizimle olsun, her zaman bizimle kalsınlar. Onlara bir teşekkür borcunuz var.

Sayfa görüntülenme / site içerisinde gezilme ve gezinme istatistiklerini analiz edin

Sayfaların açılma sürelerini Yandex Metrica yardımıyla çok net bir şekilde görebilirsiniz. Ayrıca Yandex Metrica’nın içinde olan özellik Yandex Webvisor ile ziyaretçilerinizi canlı izleyebilir ve buradan da bir çok sorunun tespitini gerçekleştirebilirsiniz.

Hâlâ içinde cevaplarını bulamadığım sorular var, seo geniş bir evren hatta bana göre evrenden de öte bir yapı. Cevabını bulamadığımız soruların cevaplarını da yine hep birlikte burada bulacağız.

Yorum Yapabilirsiniz

Onay yazın: